Nieuws Leren zonder drempels
Maisha heeft het geluk dat zij van beide scholen het beste kan krijgen. Zij speelt en leert samen met kinderen – met én zonder leerproblemen of beperking.
Inclusief onderwijs vraagt om een flexibel onderwijssysteem dat zich aanpast aan het kind, en niet andersom. In Nederland staat al jaren het idee centraal dat zoveel mogelijk kinderen in het regulier onderwijs horen, met extra ondersteuning waar dat nodig is. Ook Bangladesh heeft wetten en beleid die recht op onderwijs voor kinderen met een beperking erkennen. Maar in beide landen bestaat een kloof tussen beleid en praktijk. Nederland worstelt met organisatie en financiering; Bangladesh vooral met middelen en politieke stabiliteit. In beide gevallen zijn goed opgeleide leraren, samenwerking tussen scholen en betrokkenheid van ouders cruciaal om kinderen de juiste kansen te geven.
In april 2025 markeerde de Global Disability Summit, een krachtige wereldwijde stap richting inclusie van mensen met een handicap. Voor het eerst spraken regeringen en ontwikkelingspartners af dat minstens 15% van de nationale ontwikkelingsprogramma’s expliciet gericht moet zijn op deze groep – goed voor 15% van de wereldbevolking. Maar zowel Nederland als Bangladesh was bij deze summit afwezig.
De passiviteit van zowel Nederland als Bangladesh is zorgwekkend en ondermijnt de internationale belofte om “niemand achter te laten”.
Niketan ondersteunt in Bangladesh 40 basisscholen in het vormgeven van passend onderwijs. Met de door Niketan ontwikkelde module ‘Disability inclusive teaching’ bieden we schoolbesturen en leerkrachten in Bangladesh een praktische training waarin zij hun kennis en vaardigheden uitbreiden, zodat zij leerlingen met verschillende ondersteuningsbehoeften kunnen begeleiden. Daarbij stimuleren we samenwerking tussen speciaal onderwijs en het reguliere onderwijs. De module ‘Disability Inclusive teaching’ is onderdeel van ons Stories for Inclusion project.